Kā izvēlēties piemērotas nūjas nūjošanai?

Meža ceļos, pilsētas parkos un liedagā sparīgi soļo arvien vairāk nūjotāju. Diemžēl sportisko gājēju nūjas nereti ir pārāk garas vai paredzētas trekingam. Ko būtu ieteicams ievērot, tās iegādājoties? Par to šajā rakstā.

Vieni no svarīgākajiem parametriem – atbilstošs nūju garums un labi piemēroti rokturi. Taču nozīme ir katrai sastāvdaļai, ja to pārzina, vieglāk izvēlēties.

Nūju garums

Šķiet, viskarstākie strīdi notiek par nūju izmēru. Gadījies piedzīvot ilgus disputus, gan runājoties ar pretimnākošiem nūjotājiem, gan ar pārdevējiem sporta piederumu veikalā.

Atšķiras viedokļi par to, cik garas nūjas jāizvēlas. Mēdz izmantot formulu – vieni auguma garumu reizina ar 0,66, citi – ar 0,68. Tomēr, izmantojot pēdējo skaitli, nākas iet ar pārmērīgi garām nūjām. Diemžēl šāda izvēle redzama diezgan bieži.

Ja tās ir par garu, varbūt izdodas staigāšana, bet ne pareizā tehnika, ko dēvē par nūjošanu. Gribot negribot sāk saliekt elkoņus, uzraut plecus, tā radot pārlieku saspringumu ķermenī. Nenotiek kustība plecu joslā, kā arī veselībai tik vērtīgā relaksācija, ko dēvē par iestiepuma fāzi – pusi soļa ejam, muskuļus sasprindzinot, otru pusi – tos pasīvi stiepjot, tātad atslābinot.

Vislabāk nūjas piemērīt jau pērkot, tāpat kā to darām ar apģērbu. Šeit var palīdzēt nabas princips. Ieliekot roku siksniņā un satverot nūjas rokturi, cimdiņa stiprinājuma vietai jāatrodas aptuveni pret ķermeņa centru, nabas apvidu. Tomēr jāteic – arī šī formula ir visai nosacīta, jo auguma proporcijas atšķiras – roku un kāju garums, ķermeņa augšdaļas un apakšdaļas samēri.

Diezgan vērtīgs ir precizējums, ka, satverot nūjas un nostājoties nūjošanas sākuma pozīcijā, rokai elkoņa locītavā jāveido 90 grādu leņķis. Tomēr ar šo paņēmienu jāuzmanās, jo elkonī tā var būt šādā leņķī, bet pleca locītavā pavirzīta uz priekšu vai atpakaļ. Līdz ar to nūju garums var atšķirties pat par 15 centimetriem.

Ir dzirdēts skaidrojums, ka iesācējam piemērotākas īsākas nūjas, bet pieredzējušam soļotājam, kurš nūjo ātrā solī – garākas. Šādam apgalvojumam nav nekāda pamata un izskaidrojuma. Rokas vai kas cits ķermenī taču neizstiepsies, ja sākam nūjot ātrāk. Protams, var pierast pārvietoties arī ar garākām nūjām, taču šādi diez vai gūsim cerēto ieguvumu veselībai.

Lai ejot komforts

Ja nūjas ir ērtas, arī sportiskā iešana izdodas gana spraiga un ritmiska. Viena no svarīgākajām detaļām – cimdveida siksniņa, ko dēvē arī par somiņu vai cimdiņu. Tā palīdz pareizi turēt nūju un vajadzīgajā brīdī atbrīvot plaukstu.

Vislabāk, ja topošais nūjotājs pats izjūt, vai nūjas ir ērtas iešanai – kāroto pirkumu piemērot.

Vispirms vajag izpētīt izmēru, tas redzams cimdiņa iekšpusē – apzīmējumi ir tādi paši kā apģērbam, piemēram, M vai L. Plaukstu var noberzt jebkura aplama izmēra somiņa – gan tā, kas par mazu, gan par lielu. Tas ir viens no iemesliem, kādēļ uzdāvātās nūjas ne vienmēr izrādās piemērotas.

Labāk izvēlēties tādas, kam cimdiņā ir atsevišķa vieta īkšķim vai tas atdalīts ar siksniņas palīdzību. Šāds tureklis ļaus ievērot pareizu tehniku, atlaist pirkstus no nūjas, vēzējot roku uz aizmuguri. Var lietot nūjas arī ar parastām siksniņām, kas kā aproce apņem plaukstas locītavu, tomēr tad diez vai izdosies precīza tehnika, līdz ar to netiks gaidītais labums veselībai.

Cimdiņš jāpieregulē ērts plaukstai un precīzam satvērienam. Vislabāk pavaicāt veikalā, kā to izdarīt konkrētajam nūjas modelim. Ir gan arī nūjas, kam somiņa nav regulējama.

Reizēm veikalā piemēra nūjas, bet nopērkot izrādās, ka iepakojumā ir pavisam cita izmēra cimdiņš. Nav gan liela nelaime, parasti to var apmainīt.

Rokturis, asmenis un uzgalis

Der pievērst uzmanību arī nūjas rokturim. Viens no ērtākajiem materiāliem ir korķis, dabisks un patīkams plaukstai. Parasti gan tas palielina cenu. Labs ir arī gumijots rokturis.

Plastmasa gan nav labākā izvēle, jo karstā laikā, turot šādu rokturi, plaukstas sāk vairāk svīst. Tāpat pirms pirkšanas der pārbaudīt, vai rokturis neslīd.

Nūjas lejasgalā ir asmenītis, kam uzmaukts gumijas uzgalis, tāda kā pēdiņa. Tā domāta nūjošanai pa asfaltu, bruģi vai citu cietu virsmu. Ja uzgaļa forma ir ar slīpumu, jāskatās, vai to uzsprauž pareizi, citādi ķepiņa pa asfaltu slīd un traucē ritmisku iešanu. Dažu modeļu nūjām galos ir caurumiņi, kas domāti uzgaļu piesaitēšanai, lai tie ejot nenokristu un nepazustu.

Nūjojot pa smiltīm, granti vai citu mīkstu segumu, gumijoto pēdiņu noņem. Asumiņš ļauj daudz sparīgāk atsperties. Taču iesācējs nereti nemaz nezina, ka uzgali var nokabināt. Vai arī uzskata, ka tā ir pat gana ērti.

Kad iemācās pareizi soļot, gumijas uzgaļi nav vajadzīgi, arī nūjojot pa cietu virsmu. Ir ļoti laba pārbaude – ja nūju liekam kā nākas, asmenītis pret asfaltu tikai noskrapst. Ja tehnika nav īsti precīza, seko atsitiens.

Tomēr bez uzgaļiem nevar nūjot pa asfaltu, ja asmenīši ir kā taisni stienīši ar ieapaļu galu (tādi ir saliekamajām nūjām).

Jāņem vērā, ka uzgalis to pagarina par dažiem centimetriem, dažam tādēļ nūjošanas tehnika var neiznākt vairs precīza.

Ja asumiņš nodilst vai gumijas peka pazūd, uzgaļi un asmeņi nopērkami arī atsevišķi. Jāņem gan vērā, ka dažādiem nūju modeļiem tie ir atšķirīgi.

Saliekama vai tomēr nē?

Nūjas materiāls mēdz būt dažāds. Gana izturīgs ir arī stikla šķiedras vai alumīnija kāts, tomēr kvalitatīvāks (arī dārgāks) būs tas, kas veidots no grafīta vai karbona. Tomēr tas nav pārlieku būtiski nūjotājam, kam šī nodarbe ir vaļasprieks, ne sports.

Bieži vien izvēlas teleskopiskās jeb saliekamās nūjas. Laba izvēle, ja vēlas nūjas ņemt līdzi ceļojumā ārpus Latvijas, jo tās var ielikt čemodānā. Ārzemēs nopērkamas arī trīsdaļīgas nūjas, ko var ievietot pat palielā rokassomiņā, tomēr tās ir ļoti dārgas. Tomēr teleskopiskās nūjas ir salīdzinoši smagas, un pieredze rāda, ka dažu modeļu saliekamās nūjas nav pārāk izturīgas, stiprinājuma vieta mēdz sabojāties.

Daudzi tās pērk, jo šādu inventāru esot ērti izmantot visai ģimenei, katrs nūjas pieregulē pēc sava garuma. Bet ko tad, ja visi vēlēsies nūjot kopā? Turklāt labas saliekamās nūjas maksā dārgāk nekā parastās.

Ražotāji mēdz piedāvāt dažādus jauninājumus, piemēram, nūja kopā ar vingrošanas gumiju. Atsprādzē siksniņu, izvelk no nūjas gumiju un veic treniņu, kas uzlabo muskuļu izturību.

Tomēr jārēķinās, ka šādas nūjas ir dārgākas, turklāt papildu aprīkojums rada lieku smagumu.

Tikpat labi var ierullēt kabatā gabalu vingrošanas lentes un jebkurā brīdī sarīkot vingrošanas pauzi.

Lielveikalā – labāk nē!

Nūjošanas inventāru pašlaik pārdod ne tikai sporta preču veikalā, bet arī aptiekā un lielveikalā. Daudz piedāvājumu ir internetā, piemēram, iegādājies kuponu un saņem nūjas pa lēto. Protams, tādā veidā nav iespējams pārbaudīt, vai tās patiesi der pēc garuma, vai cimdiņš ir gana ērts.

Dažos lielveikalos krāšņojas uzraksts „Nordic Walking” un līdzās vilinošs paziņojums – nūjošanas nūjas. Tomēr tās nav derīgas nūjošanai, bet domātas kalnu pārgājienam jeb trekingam! Šīs nūjas ir daudz smagākas. To rokturis ir masīvs, jo kalpo kā atbalsta elements, kas lieti noder, kāpjot kalnos, taču ne nūjojot. Pat ja rokturis ir no korķa. Turklāt siksniņas nav piemērotas, jo nav atsevišķa nodalījuma īkšķim. Parasti trekinga inventārs ir arī saliekams un līdz ar to smagāks.

Sporta preču veikalu pārdevēji stāsta – cilvēks iegriežas iegādāties, piemēram, jaunus uzgaļus, līdzi ņemot savējās nūjas, un tikai tad uzzina, ka tās ir domātas kalnu pārgājienam, ne nūjošanai.

Nūjas tomēr labāk pirkt specializētā sporta preču veikalā. Tās taču lietojam ikdienā, ejam soļot pāris reizes nedēļā vai vismaz nedēļas nogalē, tādēļ nepieciešams ērts un piemērots inventārs. Turklāt nūjas kalpo vairākus gadus, tādēļ pirkums salīdzinoši nav nemaz tik dārgs, bet ieguldījums veselībā neatsverams. Privāta vizīte pie ārsta vidēji maksā tikpat, cik labs nūju pāris.

Apavi

Labi un ērti apavi ir otra svarīgākā ekipējuma sastāvdaļa. Nūjošanas apavu zolei jābūt biezai, bet priekšdaļā lokanai, pirkstiem – brīviem (ne vaļējiem – lai apavā neiekļūst smiltis un citi gruži, kas var saberzt kāju). 

Skriešanai domātās sporta kurpes nūjošanai mazāk piemērotas, kaut bieži ir smalkāk veidotas un glītākas par speciālajiem nūjošanas apaviem, kas mēdz izskatīties masīvi un neveikli. Apavu atšķirības būs jūtamas garākos ceļa gabalos: nūjošanas apavu zole ir bieza visā pēdas garumā, bet skriešanas apavos, kam zole veidota citādi, drīzāk sāks sāpēt pirksti un pēdas spilventiņš. 

Tiem, kas mīl nūjot dabā un cer to darīt arī rudenī un agrā pavasarī, visticamāk, jāatsakās no gaišiem apaviem. Lai gan daudzus sporta apavus var mazgāt veļas mašīnā, to žāvēšana prasa samērā ilgu laiku: no veļas mašīnas līdz kājās vilkšanai var paiet vairākas dienas. Ja ir iespēja iegādāties vienas kurpes saulainām, bet citas dubļainām dienām, var atļauties vairāk ekstravagances.

Apģērbs

Izvēloties nūjošanas apģērbu, jāievēro vispārzināmais 3-slāņu princips:

Apģērbs pirmais – ādai tuvākais – slānis novada sviedrus un siltumu, kā arī nodrošina gaisa cirkulāciju, ļaujot ādai palikt siltai un sausai.

Vidējais slānis dod siltumu un izolāciju.

Ārējais slānis pasargā no vēja un lietus.

Nūjotājam jāģērbjas plānāk nekā dodoties vienkāršā pastaigā, jo slodze ir pielīdzināma lēna skrējiena slodzei. 

Svarīgi, lai apģērbs būtu ērts un elpojošs, bet pirmā kārta, kas ir vistuvāk ķermenim, sviedrus nevis uzsūktu (kā kokvilna), bet izvadītu uz apģērba tālākajām kārtām (t.s. funkcionālā veļa vai sporta krekli). Pēc sparīgas nūjošanas nonākot klajā un vējainā vietā, mitruma piesūcies kokvilnas apģērbs ķermeni pārlieku atdzesē. Filtrējošais sintētikas apģērbs mitrumu aizvada no ķermeņa uz apģērba nākošo slāni vai gaisā, tādēļ ķermenis ir sauss un saaukstēšanās iespējas mazākas. Tādēļ speciālie sviedrus filtrējošie sintētiskie apģērbi ir pārāki par dabīgajiem materiāliem. 

Sildošo apģērba slāni variē atbilstoši laika apstākļiem, bet ārējais slānis, kam ir gan jāaiztur vējš un mitrums, gan pietiekami jāelpo, kļūst īpaši nozīmīgs rudenī un ziemā. 

Dažkārt var iegādāties speciālu nūjošanai domātu apģērba trešo kārtu, tomēr distanču slēpošanai domāta apģērba piegriezums mēdz būt ērtāks par dažu labu nūjošanai paredzētu tērpu un parasti tiek darināts no labi elpojoša materiāla. 

Nūjošanai vasarā ieteicams izvēlēties sintētisko sporta kreklu (filtrējošo slāni), kam vēsā laikā pāri velk sintētiskā plīša vesti (sildošo kārtu) ar vismaz 2 kabatām – telefonam un nūju uzgaļiem. Ērtumā nepārspētas ir skrējēju bikses. Jau pieminētā veste ir nūjošanas apģērbu karaliene, jo neierobežo roku vēzienu. Arī karstā laikā jāgādā, lai apģērbā būtu vismaz kāda kabata uzgaļu glabāšanai.

Citi sīkumi

Nūjošanu krietni ierobežo arī plecu somas un mugursomas, tādēļ labāk būtu izvēlēties jostas somu ar speciālu kabatu ūdens pudelei. No ūdens līdzņemšanas var atteikties tikai, dodoties īsos pārgājienos (līdz stundai) ne pārāk karstā laikā. Citkārt ūdens noteikti jāņem līdzi. Piemēram, karstā laikā naski veicot 10km posmu, 2-3 puslitra ūdens pudeles nešķitīs nekāda pārmērība. Ja tik daudz panest pie jostas nevar, tad atliek padzerties mājās un līdzi ņemt vismaz 0,5l šķidruma, vai maršrutā iekļaut kādu kiosku, veikalu vai aku.

Ko vēl jāņem līdzi? – Sievietēm, kam mati garāki par zēngalviņu, – vismaz vienu matu gumiju, lai stiprā pūtienā ejot pa vējam, acu priekšā būtu apkārtne, ne pašas matu cirtas. Nav grēks garākā ceļā līdzi ņemt kādu saldumu, ar ko sevi apbalvot pēc 5, 7 vai 10km. Ejot vienatnē, noteikti ņem līdzi telefonu, kas var palīdzēt kļūmīgās situācijās, bet uz jūrmalu – mazu un plānu kokvilnas lakatiņu vai platu saiti, kas no vēja pasargā ausis. Tam visam un, piemēram, mājas vai mašīnas atslēgām ir vajadzīgas kabatas.